Bersama Selamanya..

Daisypath Anniversary tickers

1st Caliph

Lilypie Kids Birthday tickers

2nd caliph

Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, November 23, 2012

Misi MeMenuhkan Isi Rumah..Wink..Wink..*_*

Alkisah seperti yang pernah aku ceritakan sebelum nie, mak & ayah aku ade new house kat Tiram...kalau korang duduk area2 ulu tiram or sewaktu dengannya..meyh la singgah teratak kami yang xseberapa nie yea..Kalau korang taw Kem Motivasi Ulu Tiram Indah Village tu, teratak kami berdekatan je dengan situ...aku dulu pun xperasan..bila dah ulang-alik jalan yang sama..la...dokek je rupanya...dulu-dulu time sekolah, aku pernah pergi kem motivasi kat sini...memang seronok giler la kan..jalan masuk hutan..masuk sungai sume....dah puas rasa..cuma pacat dengan lintah je xsudi singgah kaki ku yang comel nie...choii..Alhamdulillah sepanjang aku jungle tracking, hiking nie...xpernah lagi di singgah oleh makhluk2 perosak tu..eeiii..takutt weii....abes karang darah aku...

so, after Raya Aidilfitri tu rumah nie dah hampir siap...bermula la misi-misi memenuhkan isi rumah kosong nie...

Pic kat bawah nie time rumah nie still in progress..every weekend mak & ayah aku pergi untuk tengok progess nye...Gigih giler kan..yea la..rumah idaman diorang.... 

aku nie bile la nak punya rumah idaman sendiri kan (hint pada bakal laki aku la tu, bile yea awak? termasuk dalam tanggungjawab seorang suami kan tu..menyediakan perlindungan dan tempat berteduh....heheeh)...

Bahagian 1: Proses sedang berjalan...gambar toilet pun aku snap..abaikan makhluk atas tu yea...sibuk gak nak masuk bergambar...



Bahagian 2: Rumah hampir siap...dah siap mozek, toilet pun dah siap...Alhamdulillah...
masa nie..pekerja2 yang buat rumah aku nie..diorang stay kat umah nie...Amboi-amboi...jadi hak nampak..abes sume periuk nasi korang bawak masuk kan...seronok la...heeheh

Oleh sebab kami xnak diorang bersenang lenang wat macam rumah sendiri..kami pun suruh la diorang ni buat cepat sikit..biar akak and abang ipar aku dapat duduk sini.
Bukan apa..xsuka diorang buat macam rumah sendiri..isap rokok dalam rumah..abes sume berbau....kalau reti jaga xpe..ini tak..tu yang mak & ayah aku bengang tu...


Bahagian 3: Rumah kami dah bersih dari segala debu dan kotoran...patah jugak la pinggang ni kan..membasuh, mencuci, mengemop rumah baru nie...

Barang-barang pun sikit-sikit beli...dan masukkan...Ada Sofa baru, meja makan baru, lagi ape ea..fame, jam dinding, cermin besau....TV je belum beli lagi..sebab kitorang datang pun weekend je kan...so...abg ipar bagi pinjam tv kt uma dia dulu..kat uma beliau ade 2 biji tv..so, dia bagi pinjam 1..jadi la..xde la sunyi sangatkan....



Bahagian 4: siki-sikit, lama-lama jadi bukit..sesuai la perumpamaan itu dengan rumah baru nie...setiap minggu datang mesti ade je benda baru ayah aku beli untuk penuhkan rumah nie...tengok tu..dapur tu dah siap pasang kabinet...cantik kan..heheeh..baru la xberselerak dan bersepah2...peti ais pun dah beli...senang nak simpan barang2 supaya tahan lama..



Bahagian 5: Minggu lepas ayah aku beli lampu cantik2 tu..ala..macam candelier gitu...cantik sangat...heehe...ayah aku la gigih pasang sendiri..kalau adik aku yang Ijam tu balik..dia la kena pasang..tapi sekarang dia tengah final exam kat poly tu kan..so xdapat la dia balik...nasib la ayah aku pun pandai sikit2 pasal wiring nie...

So, memang setiap weekend kitorang akan balik sini...every weekend jugak la aku ditugaskan mop and sapu lantai 1 rumah..1 rumah ok..termasuk bilik, dapur and ruang tamu..memang melecet pinggang den nie...kaki jangan cakap..dah nak tercabut skru lutut nie...
lepas siap sume..aku kena cuci kereta pulak..
ohsemmm sungguh...suka sangat..heheeh..
takpelah..seminggu sekali kan...
berkorban tenaga apa salahnya...

kalau kat luar halaman rumah tu aku xsempat cerita lagi..
dah macam2 pokok dah mak aku tanam..

bahagian belakang rumah penuh dengan pokok sayur, ubi kayu, pisang, serai, kacang botol, 
boleh kata sekeliling rumah la diorang tanam pokok pisang...and poko ubi kayu..ayoyoyo...

lepas nie kalau dah membesar pokok2 tu...penuh la uma mak & ayah aku tu kan...
minggu lepas juga ayah aku baru tanam pokok kegemaran dia...
Pokok CIKU...
gigih tu g beli and tanam sendiri...
Semoga pokok ciku tu tumbuh membesar dengan sihat yea....
supaya tuan kamu dapat rasa dan menikmati hasilnya...
suka lah bapak aku nanti..

Mak aku pulak sibuk cari pokok orkid...nak kena beli la tu kan...mane nak cari pokok orkid yang murah2 yea or ada sesapa sudi nak sedekahkan kat uma aku nie? 
heeheh...ada jugak tanam pokok rambutan and mangga...tak taw la boleh tumbuh bagai juara or x??
kita tunggu je la yea...

Tak lupa juga, makcik aku ada bawakkan pokok nenas...so, kita tunggu je lah hasilnya...kalau boleh..semua pokok buah nak di tanamnya yea...
In Shaa Allah, ada rezeki, kita boleh rasa sama-sama kan...

p/s: baru dapat pokok bunga raya dari jiran sebelah rumah...suka la mak aku tu..nanti dia nak penuhkan dengan pokok bunga raya pula...Meriah la rumah aku nanti...

Ok lah..nanti kalau ada perkembangan,,aku cerita lagi yea...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...