Bersama Selamanya..

Daisypath Anniversary tickers

Our Little Caliph

Lilypie Fourth Birthday tickers
Salam,
tinggal lagi 3 hari shj kite akn menyambut bulan ramadhan...
Bulan yg amat Mulai bg semua umat Islam..
Keberkatan bulan ramadhan tidak sama dgn bulan2 islam yg lain..
Bulan ramadhan amat istimewa bg ku..



Tapi mungkin Ramadhan dan Syawal yg akn dtg tidak terasa nikmat dan keseronokannya bg ku...
Kehilangan Seorang abang yg amat aku sayangi masih hangat terasa...
begitu pantas masa berlalu,
sudah hampir 8 bulan arwah meninggalkan kami semua...
Walaupun kdg2 gelak ketawanya masih terngiang-ngiang di cuping telingaku..
tingkahlaku, gelagat nya membuatkan kami tak kering gusi....
tapi aku harus redha dgn pemergianNya...
Ini semua ketentuan Ilahi,
kehendak takdir telah menentukanNya...
Mungkin Allah S.W.T lebih menyayanginya dari kami semua..
Moga Roh-Nya tenang disisi Mu Ya Allah...
Engkau tempatkn lah Ia dikalangan Orang-orang yg Soleh lagi Beriman...
AMin...Ya Rabbi Al Amin.....

KAMPUS...

Kehidupan baru di kampus memang berlainan...
Suasana yg baru, persekitaran baru, kwn2 baru...
terasa seperti baru di lahirkan...
perlu menapak dari bawah...
perlu mendaki perlahan2...
semuanya memerlukan kekuatan & ketabahan yg amat tinggi...
adakah aku kuat untuk menempuh semua ini???
Aku xsombong..
mungkin sesetengah melihatku sombong...
mungkin mereka belum mengenali ku....
namun pada azalinya aku seorang penyegan, mungkin pemalu...
rasa rendah diri aku amat tebal...aku naif...
Ya Allah...
Engkau bantu la hambaMu yg lemah lagi hina ini...
menempuh segala rintangan dan cabaran yg mendatang..
Hanya kepadaMU aku memohon Pertolongan...
Tiada yg lain selain Engkau yang Maha PEngasih lagi MEngasihani..

Aku perlu kuat..
walaupun dlm hati pedih, sakit bagai dihiris, terasa hati...
aku xnk menunjukkan semua 2 dari luaran..
biarlah hanya aku yg mengalaminya...
Mereka xperlu tahu walau betapa pedih, sakit nya aku...
Aku mahu melihat mereka gembira dgn kehidupan mereka...
jgn terbeban dgn masalah aku...
Bila mereka gembira,
aku pasti gembira,
walau pada dasarnya hati meronta2 kesakitan...

Dh masuk hampir 2 bulan aku di sini...
kehidupan semakin baik...
aku perlu kuat dan tabah...
Kawan-kawan yg ada menyenangkan ku...
InsyaAllah aku boleh membawa diri...
Moga aku xtersasar dilambung arus,
Moga aku tidak terkeluar dari landasan,
Moga aku sentiasa di jalan yg lurus lg benar...

Zikir dan Al-Quran begitu menenangkan jiwa ku..
sejuk sgt...
entah berapa lama lg aku dpt merasai hidup di dunia ini...
Hidup Mati kita xtaw..
Tuhan yg merancang segala-galanya...
Moga aku dpt melalui onak dan liku hidup ini dgn tenang, tabah dan sempurna...

Kawan-kawan doakan aku selamat yea...
Menempuh dunia yg semakin penuh dgn liku2, rencah dan ranjau sosial kehidupan...
Moga aku xterpengaruh dgn semua itu...
Hanya doa dr kalian dapt membakar semangatku meneruskan semua ini..

Terima Kasih atas segalanya.....










NISFU SYAABAN

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dlm sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap org2 yg dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1.Solat sunat nisfu sya'aban - terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini
Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah
Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghribnya

i) Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah

ii) Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah

iii) Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman

3. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban)

Marilah sama-sama kita mencari keberkatan dan mendapat keredhaan ALLAH S.W.T pada Bulan Syaaban ini...


>Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan itu juga
>sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan
>tangannya.Walaupun seteruk mana pun penyakitnya dan
>patah kakinya, namun ade sejenis ubat yg membantu
>memulihkan penyakitnya. Boleh katakan setiap hari
>syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yg
>serius dan boleh dimasukkan ke wad ICU. Namun kita
>sebagai umat islam juga telah bersimpati dgn nasib
>iblis dan syaitan dan telah menghulurkan ubat secara
>percuma kpd mereka yg dilaknat.
>
>Di pendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah
>mengarahkan anaknya pergi mengganggu umat islam yg
>baru hendak solat dimasjid, apabila sampai sahaja di
>masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk
>menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba
>berkumandanglah azan, maka larilah iblis lintang
>pukang sambil terlanggar bukit,pokok besar dan
>seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar
>lagi di telinga mereka laungan azan.
>
>Maka iblis tadi meraung sakit kerana cedera
>parah,patah tangan ,kaki dsb. Datanglah bapak mereka
>dan mengarahkan bhw hannya ade satu saje ubat yg boleh
>menyembuhkan kembali kecederaan parah mereka, lalu
>menyuruh mereka pergi ke rumah org islam dan carilah
>air kencing org yang kencing berdiri dan sapulah ke
>tempat yg luka cedera parah. Sepantas kilat,mereka
>mencari org Islam yg kencing berdiri dan serta merta
>penyakit mereka sembuh.
>
>Kesimpulannya, org kencing berdiri inilah yg menjadi
>punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Oleh itu,
>jgn kencing berdiri...

HMM...aku pn xtaw la nape aku skrg nie..
cpt sgt lapar....
asyik nk mkn je duk cni...
tp badan xgemuk2 gak..
maintain jew..
pelik btul...
bela hantu raya agknye..hehehe
eh, xde r...xkn la kot...
classmate,groupmate,x-coursemate aku pn dh bising dh..
"yanie2..ko ni mkn jew taw..tp bdn xbesaw2 gak..."
2 antara dialog dorg..
abis aku nk wt cmne...dh sejak azali mcm nie.
heheheh
org kurus cm aku ni myb tahap metabolisma tinggi..
tat y..mkn byk mana pun xkn gemuk....
untung2 gak...coz mkn bdn xnaik2..
tp kurus pn xbgus gak..




kt cni aku kena saving cost...
cost idup cukup tinggi...
klu lapar je..msti kena mkn..
bile kena mkn mesti kena bli mknn..
bila beli mknan mesti guna duit..
bile guna duit..msti cpt abis..
huhuuh
tolong la ajar aku cara berjimat yang terbaik sekali...


apapun..aku syukur dgn Anugerah yg diberikan oleh MAHA PENCIPTA SELURUH ALAM ini...
Anugerah yg amat bermakna buatku..
diberi kesihatan yg baik...
akal fikiran ug waras...
InsyaAllah akn ku jaga dgn baik..


>salam kawan2 blogger..
>lame aq xwt entry baru kn..
>hurm..al-mklum la xde kemudahan internet...
>now..bak kata mala i dh bela berok..
>so, ia memudahkan aq tuk meng'on9 la..
>hehehe....
>hopefully kt tmpt baru nie..aq leh survive...
>moga sgala rntangan n cbrn yg mendatang dpt aku tempuhi dgn mudah...
>AMIN.......


>skrg bru nek cuti dr H1N1 pny pasal...
>xsangka wabak ni bole menular dgn begitu cpt skali...
>hurm..hrp2 aq dijauhkan dr sgala pnykit yg merbahaya...
>risau gak aq...
>hanya dgn penyebaran udara, virus ni boleh merebak dgn cpt skali..
>kwn2 kt lua sana, hope dpt jaga diri yea....
>t ade idea,aku post entry lg ea...
>daaa...


Aku sedang menanti dia
Seorang lelaki yang akan bergelar suami
Seorang mukmin yang merindui syahid di jalan ALLAH
Seorang hambaNYA yang senantiasa zikrullah

Dia seorang lelaki yang tegas dan berani
Dia tidak pernah takut untuk berkata benar
Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yang ingin menguasai diri
Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah

Dia selalu menghiburkan aku
Dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran
Dengan zikir-zikir munajat
Dengan surah-surah rindu yang dihafaznya

Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi
Dia menasihati ku supaya mengingati mati
Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia
Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa

Dia memang sentiasa kelihatan penat
Matanya penat kerana membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Badannya letih kerana bermunajat di malam hari

Dia sentiasa mengingati mati
Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata
Kita hambaNYA adalah pelakon
Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti

Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat
Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam
Dia seorang yang penyayang dan taat akan kedua ibu bapa
Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga

Dia sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan
Baginya, dugaan-dugaan itulah yang akan menjahit semula
Sejadah imannya yang terkoyak
Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri

Dia sentiasa menjaga solatnya kerana itulah maruah dirinya
Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga
Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA
Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya

Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W.
Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya
Kekasih sejatinya dan kekal abadi
Iaitu ALLAHURABBI

Dia selalu berdoa dan mengimpikan syurga
Dia ingin mengajak aku ke sana sekali
Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta
Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki

Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta
Andai dia hilangkan cintanya, maka hilanglah cintaku pada dia
Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA
Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia

Siapakah dia..???
Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu
Doaku, semoga dia tercipta untuk ku
Semoga aku bertemu jodoh dengan dia
Kerana..
Dia pilihan ku.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...