Bersama Selamanya..

Daisypath Anniversary tickers

Our Little Caliph

Lilypie Fourth Birthday tickers






detik2 menjelang peperiksaan akhir semester semakin hampir...
maaf kpd kwn2 blogger klu aku xsmpt nk jenguk blog2 korg...
aku terpaksa menghentikan seketika xtvt harian aku yg selalu on9 krn ingin menumpukan sepenuh perhatian dlm final exam nie..
hope kalian memahami..
bz gilerrr...final exam tgl brp hari aje lg...
takutnyer....


byk lg xabis cover nie...
ari2 study...tension toll..
huhuh..tp student life kn...
aku kena phm....
lgpn ni final semster aku..
aku msti wt yg terbaik....
xmau kecewakn harapan mak n ayah aku...
kwn2..wish me luck k...
harap dpt keputusan yg cemerlang...

2 all my frenz, even di blogger, classmate or dimana jua yg akan menghadapi peperiksaan final dlm waktu terdekat ni...
aku doakan kalian berjaya dgn cemerlang..
dapat menjawab segala soalan dgn lancar dan mudah..
mudah-mudahan ALLAH memberkati...
AMIN....



bERbisik di dasar hati,
bertanya kan pada diri, tntang ?????..
tentang ????..


kenapa la aku masih rasa ati aku xtenteram..
ATE....aku xdpt nk rase kn kepuasan utk sem nie..
xmcm sem2 lps..
knp semua ni terjadi kt aku..
knp..knp..knp...

ble sedey sorg2..ble time ketawa rmai2......
knp jd cm2..
mgkin xperlu nk bgtw semua org or mmg aku xmgkin akn bgtaw kot..
ADK???
surely mmg xkisah pn..

mgkin aku dh beso
kne pkir matang sndiri2..
xblh lg nk bergntung harap dgn org len...
coz performance aku yg akn menentukn kejayaan aku...

btl la org kta...
dh part 6 nie..
sikap kwn2 mcm2 kte bole lihat..
ada yg mcm nie..
ade yg mcm 2...
beribu2 mcm....
So, ATE..aku leh knl
mane shbt,
mane kwn,
mane bestfrenz,
mane yg suka bermuka2..,
mane yg suka tikam blkg,
mane yg btl2 ikhlas,
n mane..mane..mane....

BTW..
aku xslhkn sape2..
Allah mmg dh sediakan ujian ni utk aku..
aku kena terima dgn redha..
walau ati ni xkuat
tp aku kena kuat kn jgk...
tp smpai ble???????????
ble semua ni akn berakhir??

Terjaga dari tidur,
Hati berbisik,
Ya Tuhan..
adakah aku masih di alam ini..
Syukur Tuhan Engkau masih memberi ku sedikit ruang utk bernafas,

Hati sering merintih,
Hati sering menyeru...
Lepaskan..lepaskan segala yg ko pendam..
Tapi..mulut terkunci utk bersuara..
Terdiam,membisu seribu bahasa...

Mengapa..
Mengapa ini semua terjadi...
MTSD...

HAti,
kau kena tabah...
walau kau sering perbetulkan kesilapan..
tp ia still nmpk pincang..
kau xbole nk buat ape2...
jgn la kau cpt putus asa..
Setiap hari, setiap jam, setiap waktu, setia minit, setiap saat..
kau masih pny waktu 2..
tuk menebus apa yg ko tlh lakukan....

YA ALLAH, YA TUHAN,..
KEPADAMU AKU BERSERAH,...
MOGA ENGKAU DPT TENANGKAN HATIKU INI SETENANG AIR DI KALI
MOGA ENGKAU DAPAT TABAHKAN HATI KU INI UNTUK MENEMPUH DURI RANJAU KEHIDUPAN MENDATANG..
HANYA ENGKAU TEMPATKU BERSERAH..
BANTULAH HAMBAMU INI......
AMINN.......

cerita tntg diri mmg xkn pernah habis..
so..hiburkan diri..riang kn hati dgn perkara2 yg membuatkan ko bahagia...
hanya ko yg rasa bahagianye..
hanya ko yg rasa sengsaranya
hanya ko yg rasa kesedihannya
hanya ko yg rasa pelbagai rasa..
hanya kau..
hanya kau
hanya kau...
jgn pernah menuding jari pd org laen selagi kau xyakin utk itu.............
kata-kata ibu akn aku genggam erat & akn aku pgg selama-lamanya..
Ibu sering berpesan..
"biar org buat kita..jgn pernah sekali kita buat org.."
"Jaga aib mereka seperti mana engkau jaga aib keluarga kau."..

"Mak...yanie rindu mak sgt2.."...........

naper la blog aq jd mcm nie????


ade sape2 boleh membantu????
tlg la aku...
TOLONGLAH INGATKAN AKU!!!!!

Tolong ingatkan aku
Andai aku terlupakan Tuhan
Dalam kelapangan dan kesibukan
Dalam kesenangan dan kesusahan

Tolong ingatkan aku
Jangan jadi anak derhaka
Mak ayah dilupakan jangan
Usah diluka hati dan perasaan

Tolong ingatkan aku
Supaya ingat pesanan guru
Bukan sekadar peringatan
Tapi tarbiyah berpanjangan

Tolong ingatkan aku
Dengarlah dan bacalah al-quran
Tika radio penuh hiburan
Tika tv penuh Hindustan

Tolong ingatkan aku
Di mana Islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan (untuk muslimah sepertiku)

Tolong ingatkan aku
Jadilah sahabat yang baik
Sentiasa memberi peringatan
Sentiasa menerima teguran

Tolong ingatkan aku
Kalau bercinta biar keranaNya
Dalam memilih utamakan Iman
Kelak ikatan dihindari syaitan

Tolong ingatkan aku
Hidup ini satu kembara
Kutiplah mutiara dalam perjalanan
Moga di sana menjadi bekalan

Tolong ingatkan aku
Diri ini milik Yang Kuasa
KepadaNya jiwa diserahkan
Segala-galanya Dialah tumpuan

Tolong ingatkan aku walaupun aku masih ingat
tak semestinya aku ingat semua
Wahai tuhan ya Robbul alamin…..
ampuni dosaku insan yang kerdil ini…
Kerana tidak sempurna seperti Kekasihmu…. Muhamad S.A.W
Kerana aku insan biasa yang sering Lupa Pada mu…….

"Susahnya Nak Buat Dosa...
Kalau nak ke disko bukan murah.
Kurang-kurang kena bayar RM25 cover charge.
Konon dapat free first drink.
Tapi yang dibagi air yang harga kat 7-Eleven cuma
RM1 je...




Senangnya Nak Buat Pahala...
Kalau gi masjid tu, free je.
Dah le takde cover charge,
minum free bukan first drink je.
Berkoyan-koyan pun boley.
Silap-silap dapat makan free lagi...

Susahnya Nak Buat Dosa...
Kalau nak berzina tu, bukannya semudah ABC.
Susah. Nak sewa hotel (duit tu)...
Nak belanja awek tu makan (duit lagi)...
Silap silap kena tangkap basah.
Ha... Boleh masuk paper free.
Kalau majikan tau, boleh kena buang keje. Laaagi
haru...

Senangnya Nak Buat Pahala...
Kalau nak pose sunat tu, anytime, anywhere.
Bangun pagi takde breakfast, terus niat pose. Dapat dah pahala.
Bukan setakat ! dapat pahala, siap dapat jimat duit lagi.
Pose tu kan boleh kekang nafsu.
Cume tak masuk paper je.
Tapi insyaAllah masuk syurga.
Laaagi best!

Susahnya Nak Buat Dosa...
Mengumpat tu best kan?
Tu lah hobi hampir semua manusia hari ni.
Tapi, ngumpat punye sedap, keje tak jalan.
Yang keje tu, bos tengok, abis kena haruk.
Yang suri rumah sepenuh masa lak, suami balik
tengok sume tak siap, tarik muka.
Gi makan kat kedai Timah Janda, jeles lak tuh.
Timah Janda lak kena umpat...

Senangnya Nak Buat Pahala...
Berzikir mengingati Allah tu cukup mulia.
Allah akan mengingati hambaNya yang mengingati
Dia.
Orang pun tak marah. Makin saspek ade. Eh!
Respek la...
Suami balik tengok keje sume siap, isteri lak
terkumat-kamit berzikir.
Manis je muka.
Nak keluar rumah pun takut rugi.
Beban keje pun kurang terasa...

Susahnya Nak Buat Dosa...
Bagi orang tamak, kumpul harta memang takkan
cukup sampai bila-bila.
Kejor le harta dunia ni. Makin jauh dia lari.
Sampaikan ibadah pun terabai, dunia tak gak
dapat.

Senangnya Nak Buat Pahala...
Jadik zuhud tu bukan je mulia, malah cukup
memudahkan.
Takyah nak sibuk tamak haloba.
Jiran beli TV baru, sofa baru, langsir baru, lantak
ko la.
Sebab dia dapat hutang baru,
kita lak dapat iman yang sentiasa diperbaharukan.
Mane lagih best?

Susahnya Nak Buat Dosa...
Orang kate "Nak hidup terpaksa la menipu".
Ha'ah! Hidup la ko kat neraka. Hehe...
Penipu ni bukan setakat Tuhan benci,
manusia pun lebih-lebih lagi.
Kalau tipu duit lagi parah.
Hidup sentiasa dalam ketakutan.
Silap kantoi, kena ganti.
Tak pun... Saman court dalam... (ikut gaya Aziz
Satar dalam Bujang Lapok)

Senangnya Nak Buat Pahala...
Orang jujur ni bukan sahaja dikasihi manusia &
malaikat, malah Allah akan sentiasa memberkati
hidupnya.
Mungkin dia jadik mangsa pembelit kat dunia ni,
tapi dia takkan jadik mangsa belitan ular kat
neraka.
Hidup pun aman, bukan dalam ketakutan.
Bahagia je...

Susahnya Nak Buat Dosa...
Nak lawan hukum Allah bukan senang.
Nak study tu, study nih.
Carik peguam tuh, carik peguam nih.
Buat kempen tuh, buat kempen nih. Leceh.
Terpaksa pulak buat Istilah baru konon yang paling
benar.(Hadari kot)
Tapi dusta belaka.
Ingat upah sana upah sini tu murah ke?
Banyak ooo abiskan duit.
Walaupun bukan duit rakyat, bukan duit sendiri.
Hehe...
Dahla hidup kena laknat, siap booking name
sendiri kat Malek.
Dunia akhirat tak tenteram!!

Senangnya Nak Buat Pahala...
Cukup senang kalau pakai hukum Allah.
Ini bukan yang manusia buat tapi hukum yang
turun dari langit.
takde hukum lebih sempurna dari hukum Allah.
Inilah hukum2 yang seadil-adilnye.
Tak payah nak fikir nak rangka rang undang-
undang baru.
Semuanya dah termaktub dalam Al-Kitaab.
Selain tuh,! hidup pun diberkati.
Ridhwan pun sedia nak sambut dengan manis
muka.
Inilah kemuliaan orang yang memperjuangkan
Agama Allah.

InsyaAllah...
Renung-renungkanlah...

Wallahu a'lam...

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......



1 - Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.


3 - Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu' :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

1 0 - Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T. Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :

"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /
Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat.!"

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...

reNung-reNungkan & seLamat beRfikir




pAda ahad 29/march/2009,
aku telah menghadiri sebuah jemputan undangan perkahwinan..
akak kpd shbtku si jiha comei ni kawen...
so, pg ahd 2 trus grk g jempl, N9..
dgn ape aq pg 2 xpyh la cte...
heheh...byk no rintangan..
tp seb bek dpt gak menghadiri jmputan kawen 2..
dlm around kul 2 ktorg smpai..
ade la gak sesat2 cri umah si jiha nie...

smpai je kt sna trus makan..
meriah giler la..
tp pengantin dh abis bersanding mase ktorg smpai 2..
sedey je..
papepun dpt gak la amek gmbo dgn pengantin..sporting pengantin2 nie
lawa akak dye..sebijik muka cm dye..
kembor org kata..huhuuhuh...

mase kt sana si zai n sha dh ade dlu..
dorg smpai awl ari kamis b4 2..
tlg rewang..
kihkihkih..
aq ni dtg tlg mkn je..chehh..jht tol...
so,aku lpk la kt sna smpai ptg...
tlg pape yg ptt...
tp bkn cuci periuk la..
2 sudah semestinye tgs pengantin baru..hehehe
kms2 meja..susun2 kusi...
aku blik saing dgn jiha,sha n zai skali..
kak long jiha htr mase 2...

ktorg gerak dr jempol around kul 7..
smpai sgmt dkt kul 8.45,
perut msg2 mcm lapo...
so, kak long die blanje kotrg mkn..
niat ati igt nk g dinner intan tp dh org nk belanje..
ikut je la..sedap la, aku order kue tiew basah....
kyg gile mlm 2...
dh mkn2.. trus blik sgmt..
smpai je kt sgmt..ujan trun..
xtaw la pe jd dgn dinner kt dtrn bendahara 2..

So far, aku enjoy sgt dpt g umah jiha..
lame xjenguk family dye...
tak terkilan la xdpt g dinner Intan..
hehehe..lgpun dorg ckp xbest...
so,seb bek aq xpegi..

mari kite lihat pic2 sekitar perkahwinan kak lang jiha...



kat bilik pengantin


sebahagian dr hantaran















anak dara penyeri majlis nie..hehehe




betul ke aku yg bg adiah nie?? confius2x...huhuh
hah..ini lah episod "pelamin anganku musnah"..kuang..kuang..kuang

lentok ala manje plk si sha ni...sogan oden...



Btw... nk wish congratulation kt kak ruby n pasangan..moga bahagia hingga ke akhir hayat yea...


SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT KAK RUBY & SHAHNAZ...

















betul ke org kata "first love" 2 ssh nk di lupekn???

hmm...myb btl org katakn..
walaupun cinta pertama 2 xkekal lama,
tapi kenangan yg dtg menyinggah walau hny sekejap amat bermakna kn???
kenapa la ssh sgt nk lupekn first love??
ade petua k???

cerita seorang hamba ALLAH yg baru shj putus cinta amat menyentuh perasaan hati ini...
amat tidak disangka, org yg disayang & dicinta selama ini telah menjadi milik org lain dlm sekelip mata...
sedih mendengar cerita beliau..
tp xtaw ape silap nye smpai jd mcm 2...
mungkin xde jodoh atau ade sbb tertentu...
saya hanya mampu menasihatkn beliau supaya bersabar..
mungkin ada hikmah di sebaliknya...
harap beliau dpt meneruskan kehidupan dgn pnuh tenang & sabar selepas ini...
Life must go on...
jgn hanya akibat seekor kumbang, sekuntum bunga merana...
mmg itu first love beliau..
byk sgt kenangan bersama....
tp telah ditakdirkan begitu...
Allah menguji hanya kepada org yg istimewa...
beliau insan yg sgt istimewa kerana ketabahan hati beliau...
Saya tidak mahu melihat beliau terus hanyut dgn kenangan2 silam beliau...
Tolonglah kawan2 ape lg yg perlu dilakukan oleh beliau utk melupakan first love beliau???
Pendapat anda amatlah dihargai...
?/Maaf,baki anda tidak mencukupi untuk membuat panggilan/?..


Kita sering saja mendengar perkataan ini daripada operator telefon
apabila kita kehabisan kredit.Selalunya,apabila kita ingin membuat
panggilan,lebih-lebih lagi kepada yang tersayang,apabila mendengar
perkataan ini keluar dari telefon,kita akan berasa kecewa dan terus
bergegas mencari bekalan ?*topup*?.Kita akan memastikan bahawa kredit
kita sentiasa penuh.Tetapi,pernah tidak kita aplikasikan ini kepada
sesuatu yang lain?

Cuba kita bayangkan.Satu hari,satu suara berkata kepada
kita..?Maaf,pahala anda tidak mencukupi untuk membolehkan anda masuk ke
syurga?.Pernah tak kita berfikir seperti itu?Bayangkan di hari
kebangkitan nanti,perkataan seperti itu diucapkan kepada kita.Bagaimana
agaknya perasaan kita ketika itu?Apakah kita masih boleh men ?*top-up*?
pahala kita di saat pahala amalan kita yang terlampau sedikit ini
dihitung.Bayangkan rasa kecewa yang menyelebungi diri kita,melebihi
segala kekecewaan kita gagal dalam peperiksaan di dunia,kecewa dalam
interview,kecewa dalam kerja,dalam segalanya.

Kita selalu menangis apabila kita kita kehilangan sesuatu yang amat
berharga kepada diri kita.Tetapi,pernah tidak sekali kita menangis
mengenangkan dosa-dosa silam kita.Pernah tidak kita mendengar
kisah-kisah para alim ulama?,tabi? tabii?n dahulu,yang selalu menangis
mengenangkan dosa mereka yang sedikit.Sedangkan kita? Dosa kita terlalu
sedikitkah berbanding mereka yang menyebabkan terlalu sukar untuk kita
menitiskan air mata.Tetapi,apabila kekasih kita meninggalkan kita,sampai
bengkak mata kita menangis.Betapa lemahnya iman kita..

JOM MUHASABAH DIRI..

renung-renungkan dan selamat beramal..::..(mcm dr izi la plk)...::
*LELAKI *

Lelaki bujang menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa
gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin menanggung dosa
sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa
anak lelaki yang belum baligh.BERATKAN???


Hukum menjelaskan anak lelaki bertanggungjawab ke atas ibunya dan
sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya, maka dosa baginya
terutama anak lelaki yang tua.Berlainan kepada perempuan , perempuan
hanya perlu taat kepada suaminya. Sekiranya seorang isteri berbuat baik
kepada suaminya maka pahala akan dapat kepadanya dan jikalau berbuat
yang tidak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.BERATKAN??

Suami diwajibkan memberi nafkah kepada isteri namun tidak bagi seorang
isteri walaupun isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanyakan
mengenai pendapatan isteri lebih-lebih lagi jika menggunakan pendapatan
isteri tanpa izin.

Dan jika dilihat banyak lagi amanah dan tanggungjawab yang Allah
kurniakan kepada insan yang bernama lelaki, lebih-lebih lagi kepada
mereka yang bergelar si suami. Mengikut kajian yang dilakukan juga,nyawa
seorang wanita lebih panjang daripada seorang lelaki, mungkinkah kerana
bebanan dan amanah yang dipikul ini begitu berat untuk dilaksanakan?
atau mungkin kerana memekikirkan beratnya dosa-dosa yang terpaksa
ditanggung.

TETAPI seorang lelaki ada keistimewaan-keistimewaan yang dianugerahkan
oleh Allah SWT.

*WANITA*

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak
sebaliknya.
Saksinya kurang berbanding lelaki.
Menerima pusaka kurang dari lelaki.
Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tidak perlu taat kepada isterinya.
Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tidak
ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan
ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan
dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.
Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3
kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik
peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki
menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan
anak-anak.
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi
setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh
makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah
syahid kecil. Manakala dosanya diampuni ALLAH swt (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4
wanita :
1. ibunya
2. isterinya
3. anak perempuannya
4. saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh
4 org lelaki ini :
1. suaminya
2.ayahnya
3. anak lelakinya
4. saudara lelakinya

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu
Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja iaitu dengan :
1. sembahyang 5 waktu
2. puasa di bulan Ramadhan
3. taat kepada suaminya
4. menjaga kehormatannya


Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi seorang wanita
yang taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH
akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang berperang
fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. MasyaALLAH,sayangnya ALLAH
pada wanita!

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang
lelaki tetapi ingatlah wahai lelaki,
kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah,
maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin.
Maka dengan keistimewaan itu,
JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya,
supaya kelak dapat pulang mengadap Allah swt dalam keadaan istimewa
disisiNYA.

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang
melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya
kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya
dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah.
TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan
Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.
Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke
dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan.
Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya,
mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa
puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini,
anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera
bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia
kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya.
Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia
sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun,
kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir
kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2
keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila
dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang
ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin
Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai
solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti
kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak.
Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat
hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak
berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara
isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah
terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita
yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja,
boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah
buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab,
dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan
hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah
isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya.
Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang
ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara
menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan
seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak
sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis
yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap
haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin. "Percayalah Qis, Aliyah
bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham,"
Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan
dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini
Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil
Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu
jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak
berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke
mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina
untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah
bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik.
Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan
di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan
Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian
menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu
adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman
Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi
dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra,
dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam
Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air
matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada
hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada
kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya
hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta
maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak
sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama
Abang.
"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz
dengan A4 itu dibuka perlahan.



---------------------------------------------------------------

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.


Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa
mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi
temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang
membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah
kemukakan penilaian Aliyah.


1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang
sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran
zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke
neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih
belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak
menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi
western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang
hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau
selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita
sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan
semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut
selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita.
Aliyah sayangkan Abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya.
Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada
zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk
mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman.
Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah
sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap
satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian
selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih
baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan
berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket
penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra
mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah
kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak.
Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk
dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan
Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk
Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan
kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

sama-samalah kita renungkan cerita ini..
adakah kita akan setabah itu wahai para isteri??
dan utk suami jgn ikutkan nafsu tetapi pndglah permata di dpn mata...




actually...
last weekend ari SABTU ari 2
ade karnival buku & ict segamat 2009,
karnival ini dianjurkan oleh Fakulti kami iaitu..
Fakulti Pnegurusan Maklumat..

So, event ini diadakan di Dewan Serbaguna Segamat berdekatan dgn Dataran Segamat.
Pd hari tersebut..terdapat pameran dan jualan buku serta story telling Competition yg diadakan utk Pelajar2 sek men n rendah...
Agak meriah jgk...

dpt la aku snap 2,3 pic kt sna...

jom view...

lame gak aku xhapdate aku pny blog nie..
hehe..
xde la lame mane pun..
byk story sbnrnye tp bz skit lately...


arghh...lega akhirnye dh abis test pn D..
killer paper nie..
quiz mcm test..test mcm final..final mcm maut...
huhuh...
tp ok la test dye td
agk mudah krn dh study question bank dye,..
Pn D no suke wt suspen je..
ckp ade esei..pnt ktorg study..skali xde esei..
wt cuak jew....
apepun..Tanx a lot taw Pn Diana..kerana memberi soalan test yg agk mudah....
Cayang Pn D...

hmm..btw...lega xilang lg sbnrnyer...
juz bru lps 1 test je,...
ade lg 2 test n 2 presentation yg mencabar & membuatkan jantungku berdebar2....
next week ade test ETR300 n test Pn Rash..
Pastu ade presentation cik adda n ETR300..
present nie yg wt aku cuak...sume nk proper giler...
wish me luck k kwn2.....

heheh...tgu di en3 seterusnyer....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...