Bersama Selamanya..

Daisypath Anniversary tickers

Our Little Caliph

Lilypie Fourth Birthday tickers

2nd caliph

Lilypie Third Birthday tickers

"Eleh, kau pakai tudung pun bukannya ikhlas. Hipokrit!"


"Bajet baik la konon nak nasihat aku! Munafik la weyh!"


"Eh, sejak bila jadi pak lebai ni? Dah pandai cakap halal haram ni? Munafik betul!"


Sakit telinga mendengar. Sakit lagi dalam hati. Kerana itu, ramai yang tersungkur. Hasrat mahu berubah, terkubur hanya kerana 'suara keldai' ini. Inilah cabaran orang yang mahu berubah. Pasti dia akan terdengar cakap-cakap buruk dari manusia sebangsa dan seagama dengan mereka ini.


Persoalan saya, adakah orang yang mahu berubah itu orang hipokrit?


Tidak! Sama sekali bukan munafik orang yang mahu berubah. Sebaliknya, tindakan untuk berubah itu tindakan orang bijak dan berani. Maka,
izinkan saya menyatakan penghargaan saya kepada anda yang sedang berusaha untuk berubah. Anda seorang wira! Anda seorang pejuang! Dan anda seorang yang cantik di mata Tuhan.


Janganlah berhenti. Dalam banyak tempat dalam Al-Quran, Allah menyatakan bahawa manusia akan diuji. Diuji, dan terus diuji hingga diyakini, siapa yang dalam kalangan kita yang benar-benar 'bulat' hatinya untuk mencari wajah-Nya.


Ujian ini Allah timpakan kepada kita seperti tangga. Selepas kita memanjat satu tangga, kita akan memanjat satu lagi. Kemudian, satu

lagi, dan satu lagi. Hinggalah kita mencapai puncak iaitu wajah redha-Nya. Antara ujian yang paling berat ialah penerimaaan masyarakat, ahli keluarga dan kawan-kawan kita.


Bagi yang lemah, pasti mereka akan berhenti memanjat hanya kerana label munafik atau hipokrit yang diberikan orang. Tuduhan yang
tersangat salah! Saya tertarik dengan satu hadis:


Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya: "Bacalah al-Quran dan menangislah, dan jika tidak boleh menangis buat-buatlah menangis" - Hadis riwayat At-Tabrani.

Saya paling tertarik dengan perkataan 'buat-buatlah menagis'. Bukankah pada zahirnya, 'buat-buat' tu bererti berlakon? Adakah kita mahu
menipu Allah?

Tidak. Sama sekali tidak. Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu dan Paling Faham akan manusia. Dia tahu, bahawa untuk manusia menjadi hamba yang baik, dia tidak akan dapat terus jadi baik. Dia harus melalui proses yang panjang. Sedikit demi sedikit, perubahan akan berlaku.

Allah tahu segalanya. Dia tahu bahawa kita ada limit atau batasan. Kita tidak akan mampu terus berubah dengan mendadak. Kita hanya akan mampu berubah, sedikit demi sedikit. Kerana itu, Allah tak memberatkan kita dengan 'mesti menangis', sebaliknya Allah sediakan kita
keringanan, jika kita tak mampu, buat-buatlah menangis.

Dengan erti kata lain, jika kita tidak mampu jadi manusia yang terbaik, maka kita latihlah diri menjadi manusia yang baik! Lama-kelamaan, pasti kita akan dapat jadi yang terbaik. Bukankah mentol yang ada pada hari ini adalah hasil daripada ratusan kegagalan Thomas Edison? Saya pasti, kalau Thomas Edison berjiwa kecil, pasti dia akan putus asa apabila dicaci.


Untuk mencapai kesempurnaan iman, jangan takut mencuba menerima cacian.


Kesimpulan


Jangan peduli cakap orang. Bukankah kita mahu berubah kerana Allah? Allah pasti akan suka, jika kita mahu berubah. Cuma syaitan saja yang tak suka. Jadi, rasanya tidak melampau jika saya kata manusia yang menghalang orang buat baik, dia tu macam syaitan. Ada bantahan?

Selepas ini, jika ada lagi orang kata 'kau munafik', maka balaslah, "So what?"

salam..
entry kali ni nk cte skit psl azam aq...

lg 5bln pengajian aq di Uitm akn tamat...seusai tamat pengajian, aq perlu fokus mencari pekerjaan. mmg aq sedar skrg nie nk cari kerja sgt2 ssh...rmai company kt lua sna xmampu utk menggaji kami2 yg ade degree nie...

sume nk yg lepasan spm, diploma...kalau mereka xbole nk percaya kami, smpai bila2 pn kami xkn dpt pekerjaan..

aq xterlalu mengharap sgt dgn keja mkn gaji nie..klu dpt alhamdullillah, rezeki..
kalau xdpt buat bisnes sndiri...tah la..dlm drh aq ni mengalir darah bisnes...

mmg cita2 aq nk bkk bisnes 1 ari nnti..bisnes ape 2 rahsia la...biar la aq merealisasikannye sndiri dgn cara...

lepas tmt blajar nie..aq nk fokus pd kerjaya, bahagiakan family, bantu adeq2 aku...
insyallah..hope segala impian aq ni tercapai..
doakan saya yea....
ni slh 1 baju yg i testing..hehehe

entry kali nie pasal shopping/...
now kn YEAR END SALE..
so..mmg giler la shopping..
da klu nama pn pmpuan kn...
nk wt cmne..tp xde la sakan sgt..
bli brg2 keperluan je...

hehehe...smpt la dptkn 5-6 helai pasang baju...
test sna..test sni..
last2 angkut, shirts,jeans,cardigan n purse...
g aVon, bli lipstick,tupperware, n brooch...
hehehe....
hangus gak la uit dlm purse nie...

tp skali skala xpe kn...
juz my mom bising skit ler..

hheheheeh...
2 la..xtaw la cmne leyh gilerr sakan shopping ni..
myb bosan kot..nk date xde org ajk date....so jln la shopping....
tah paper...




akhirnye...
dtg jgk mood nk update blog nie..
eheheeh..
sory bangat yea blog..bkn lupe tp xde ksmptn ler...

entry kali nie nk share psl picnic yg tlh sy g pd sabtu..
pd 11.12.2010, sy n family tlh k batu layar, kota tinggi utk ber'picnic...
ia juga merupakan hadiah percutian utk adeq2 ku yg sdg cuti sekola skrg nie,..
ksian plk diorang duk uma je...maka dgn sebulat sore,kami pn pergi la ke batu layar..

even rmai ckp laut skrg brda di zon yg pling berbahaya krn ombak terlalu tinggi, tp ntah la,
nekad kot,lgpn da jnji dgn bdk2 nie...so,hati2 je la...
sy g sana pn bkn nk mandi laut..hehehe..
taw je la diri ini suka kn fotografi...so,snap sna..snap sini...sume muka sy...
xmalu gak la kn..
tp ade saya kisah...heheheh

wanna 2 share dis pic..if xnk tgk xpe...xwajib pn..
hehehe....
1. Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

2. Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

3. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

4. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

5. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘selamat pagi’, ‘selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

6. Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.
7. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.

8. Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

9. Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu – kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dia berjaya.

10. Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu – kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

11. Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.

12. Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

13. Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

14. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

15. Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu dan jauh.

16. Dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, dekat dihati?’

17. Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

18. Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

19. Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

20. Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dengan sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia! Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

21. Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

22. Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

23. Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain, dia sentiasa menunggu kamu.

24. Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

“Pernah adakah orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut… Kamu akan menyesal melakukannya!”


Mencoba tuk pahami
Mencari celah hatimu
Bila harus menangis aku kan menangis
Namun air mata ini telah habis

Segalanya telah kuberikan
Tapi kau tak pernah ada perhatian
Mungkin kita harus jalani
Cinta memang cukup sampai di sini

Mencoba tuk rasuki
Menyentuh palung jiwamu
Bila harus mengiba, aku kan mengiba
Namun rasa ini telah sampai di ujung lelahku

Segalanya telah kuberikan
Tapi kau tak pernah ada perhatian
Mungkin kita harus jalani
Cinta memang cukup sampai di sini



~~ApA YG KU RASA SAAT INI~~~






lama da nk upload gmbr nie..
asyik xberkesempatan jew...

ni adalah gmbr semasa sy join program Jejak Obor kegeMilangan 2010 utk peLajar2 STPM yg akan menduduki peperiksaan....
kami dr Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung berkolaborasi dgn YPJ n MARA dlm menjayakan program ini...

bertempat di SMKA SEGAMAT,Johor...

seawal jam 4pagi kami telah bertolak dr jb k segaamt..
perjalanan mengambil masa selama 3jam..
kami smpai ke sek. tersebut pd jam 7pg..
trus siap2kn segalanya..
pasang banner n prepare slide..
saya dimeja pendaftaran menyediakan list2 utk diisi oleh pelajar2...

jom kte lihat pic2 yg tlh diambil...
heehehe..
mmg seronok bile time2 cuti semester dapat join program2 cmni..
so,xde la bosan sgt...
tanx pada wawa yg mengajak ku join...hehehe



salam...
kenapa la jiwa nie xtenteram sejak dua menjak nie...
perasaan sy bercampur baur..
adakah sy da melukakan ati dye...
sy xtaw...
tp sy sgt sedih...xtaw knp smpai jadi mcm nie..
hope segalanya kembali spt sediakala....

saya cuma ingin kan kebahagiaan...
kenapa xde org faham...
adakah salah atau terlalu awl utk sy fikirkan masa depan sy???

biarlah...hopefully everything must be fine~~~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...